Categorieën
Het Parool

Amsterdam hoorde Fries zangspel

Van het Friesland-Festival, Zaterdagavond in de matig bezette grote Concertgebouwzaal van Amsterdam, was het deel voor de pauze gewijd aan fragmenten van “De Jonkerboer”, een zangspel op een tekst van dr. Y. Poortinga met muziek van P. Folkertsma. Zoals alles wat deze avond werd geboden Fries was, zo was ook de tekst van dit spel in deze taal geschreven. Een oordeel daarover kan ik dus niet vellen.

Folkertsma is – aldus de programmatoelichting – de belangrijkste componist van de hedendaagse Friese muziek. Naar inhoud en stijl bleek deze componist echter verre van hedendaags: eerder zou men er een mengelmoes in kunnen horen van veel wat de 19de eeuw heeft voortgebracht. Men moge er dan weinig persoonlijks en waardevols in hebben kunnen ontdekken, zeker is dat hier een muzikale dilettant aan het woord was. (Folkertsma is eigenlijk onderwijzer).

Onder leiding van Kor Ket hebben Mien Peters (sopraan), Jelly Postma (alt), Koop de Jong (bariton), het gemengd koor Grouw en het Fries Orkest “De Jonkerboer” levendig en opgewekt doen klinken.

Daarna was ik in de Bachzaal waar leerlingen van de Keulse Hogeschool voor Muziek kamermuziek ten gehore brachten. Enige tijd geleden schreef ik over hun opleiding onder de hoede van Maurits Frank, en dat die studie vruchtdragend is, – daarvan heeft dit concert duidelijk getuigenis afgelegd.

Pijper’s nagelaten (onvoltooide) Vijfde Kwartet kreeg een bijzonder goede uitvoering en ook Ravel’s strijkkwartet klonk voortreffelijk. Betty Hindrichs, Werner Nauhaus, Günter Rossboch en Erich Bohlscheid waren de vertolkers. De zangeres Hanna Lohde oogstte, door Tatjana Orloff begeleid, veel succes, o.a. met liederen van Wolf

LEX VAN DELDEN