Categorieën
Het Parool

Virtuoze “Petroesjka” op Volksconcert onder Pierre Monteux

Jan Damen vioolsolist in Beethoven

Met nadrukkelijke geestdrift heeft het Amsterdamse publiek gisteravond in de stampvolle grote Concertgebouwzaal Pierre Monteux gehuldigd. Dat was reeds het geval toen hij zijn plaats innam vóór het Concertgebouworkest. Maar na de meesterlijke directie van Strawinski’s balletsuite “Petroesjka”, waarmee dit volksconcert werd besloten, was er nauwelijks nog sprake van geestdrift. Dit was méér: uitgelaten-wilde toejuichingen. En terecht, want wat Monteux hier had bereikt was niet alleen een bijna steeds virtuoos ensemblespel – en wie de partituur ook maar enigermate kent, weet hoe moeilijk dit alleen al te verwezenlijken is -, maar bovendien gloeide een musische bezetenheid door heel deze wonderlijk-fascinerende klankenwereld.

Daarvóór had concertmeester Jan Damen – eveneens terecht – een ovatie in ontvangst te nemen voor zijn uitmuntende spel in Beethoven’s vioolconcert, dat hij met mannelijke fierheid en grote violistische kunde ten gehore bracht. Jammer dat het laatste deel door een enkele onzuiverheid en een wat gejaagd tempo werd ontsierd.

Monteux was het concert begonnen met een Frans-heldere vertolking van Brahms’ Academische Feestouverture, die hij evenals de rest van het programma uit het hoofd dirigeerde. Ook de begeleiding in Beethoven’s vioolconcert.

LEX VAN DELDEN