Categorieën
Het Parool

M.S.O. geeft première van Béla Bartók

(Van onze muziekredacteur)
Meer dan alleen maar aandacht verdient de eerste uitvoering in Nederland van Bartók’s Concert voor twee piano’s en orkest door het Maastrichts Stedelijk Orkest o.l.v. André Rieu op 25 Februari a.s. met Miek Engelenburg en Jaap Drielsma als solisten. Want deze première wordt op een zo lofwaardige wijze gegeven, dat zij kan gelden als een voorbeeld van uitmuntende programmapolitiek.

Vóór de uitvoering houdt Wouter Paap een inleiding over het werk, daarna speelt men het Concert, dat na de pauze wordt herhaald. Zo alleen maakt men het publiek vertrouwd met nieuwe muziek en men kan slechts hopen, dat ook andere orkesten tot deze uitvoeringspractijk overgaan.

Het Concert voor twee piano’s en orkest van Bartók is een bewerking (uit 1940) door de componist van zijn Sonate voor twee piano’s en slagwerk (uit 1937). In de oude versie heeft men het werk vóór de oorlog in ons land kunnen horen: het toont Bartók op zijn best. De bijzondere combinatie van instrumenten wordt hier gebruikt op een volkomen nieuwe manier, die meer de nadruk legt op de poëtische versmelting van de verschillende klankmogelijkheden dan op de slagwerkkwaliteiten van de piano’s.

De Sonate bestaat uit drie delen; in het eerste hoort men vooral de folklorist, die Bartók was en in het tweede de merkwaardig geheimzinnige geruisen van de nacht. Het slotdeel, geestdriftig en juichend van sfeer, eindigt in kalme, nauwelijks hoorbare klanken en sterft mysterieus uit.