Categorieën
Het Parool

De draaiende schijf: Le Bourgeois Gentilhomme

Wie Richard Strauss’ virtuoos vakmanschap wil leren kennen, draaie de nieuwe opname, die His Master’s Voice heeft gemaakt van “Le Bourgeois Gentilhomme” of – zoals Strauss het noemde – “Der Bürger als Edelmann”. (DB 9416-18).

Oorspronkelijk ontstond deze muziek in 1912 als opera naar Molière’s gelijknamige spel, met een intermezzo “Ariadne auf Naxos”. Vier jaren later was er – na een grondige bewerking – slechts “Ariadne” over: opera in één bedrijf met een voorspel. De op de plaat vastgelegde orkestsuite stelde Strauss samen uit de oorspronkelijke muziek van “Der Bürger als Edelmann”.

Bij een zo Frans gegeven, vol van sprankelende dartelheid en lichte gratie kon Molière zich geen beter componist wensen dan zijn land- en tijdgenoot Lully. Ook Strauss moet dit hebben beseft, zijn muziek wijst er althans voortdurend op dat hij dit voorbeeld voor ogen heeft gehad. Het is een typische suite à la Lully, compleet met menuet en andere hoofse dansen, maar de spirituele frisheid van Molière zal men er tevergeefs in zoeken. Daarvoor is Struass te zeer behept met een Duitse gedegenheid en zelfs banaliteit is niet vreemd aan zijn wezen.

Compositorisch vernuft en meesterlijke virtuositeit in de behandeling van de solistisch optredende instrumenten bewijzen duidelijk zijn enorme vakmanschap en wie daarin behagen schept, luistere naar het voortreffelijke spel van het Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Beecham op deze even voortreffelijke opname. (f 6.50 p. plaat).

L. V. D.