Categorieën
Het Parool

Franse koorwerken in de Bachzaal

Ter gelegenheid van het éénjarig bestaan van de “Cursus in de Franse taal en cultuur” werden Zaterdagavond in de goed bezette Bachzaal van Amsterdam Franse koorwerken van de 15de eeuw tot heden ten gehore gebracht door het Collegium Musicum Amstelodamense o.l.v Toon Vranken. Het is een prachtige avond geworden, waarin voor wie het nog niet wist duidelijk werd aangetoond tot welk een uitzonderlijke hoogte de koorcultuur in de 15de en 16de eeuw was gestegen: dat daarbij ook Nederlanders als Lassus en Sweelinck vertegenwoordigd waren, maakte het overzicht van dit programma nog ruimer.

En bovendien werd nog iets duidelijk: reeds in de 17de eeuw, met componisten als Lully en Rameau begon een teruggang, een periode, die tot een steeds toenemend verval in de koorzang zou leiden en die in onze dagen een dieptepunt beleeft. Want de werken van Poulenc, die de avond besloten, zijn in vergelijking met die van een Jannequin (die 4 eeuwen geleden stierf) zowel in techniek als in muzikale waarde eigenlijk vrij onbeduidend.

De uitvoering stond op hoog peil en getuigde van inzicht in de essentie van dit prachtige, oude repertoire.

Zowel het koor als de vijf solisten oogstten een welverdiend succes. En de pianist Johan Weegenhuise kreeg een hartelijk applaus voor zijn vertolking van Dukas’ “Variations, interlude et final”.

LEX VAN DELDEN