Categorieën
Het Parool

Pianorecital Bruce Barbour

Zeer gemengde indrukken kreeg ik gisteravond in de Amsterdamse Bachzaal van het spel van Bruce Barbour, die de nieuwe Steinway-vleugel van het Conservatorium inwijdde. Of het aan de stroefheid van het nieuwe instrument lag, weet ik niet, maar zeker is, dat Beethoven’s Sonate opus 31 no. 2 en Chopin’s Polonaise opus 53 (in As) bijzonder droog, dor en onbewogen klonken.

En even duidelijk bleek, dat Barbour’s interesse vooralsnog te zeer uitgaat naar de technische verzorging van details, zo zeer, dat de grote muzikale stroom nauwelijks aanwezig is. Hij speelt technisch ongetwijfeld heel knap, maar zonder veel emoties. Het best kan men dit spel “beschouwend” noemen, en Bach, waarmee het recital begon, kon deze manier van voordragen merkwaardig goed verdragen. Zo goed zelfs, dat hier iets bijzonders uit ontstond: een prestatie, die door Barbour’s zeer eigen, maar alleszins te motiveren opvatting, indruk maakte.

LEX VAN DELDEN