De uitstekende indruk, die Kees Kooper vorig jaar met zijn vioolspel maakte, heeft hij gisteravond in de stampvolle Bachzaal van Amsterdam duidelijk bevestigd. Wie als hij zo volkomen gekund en zo helder van structuur Bach’s Partita in d (met de beroemde Chaconne) weet te spelen en juist met dit stuk een publiek tot staan en stormachtige bijvalsbetuigingen kan brengen, – zo iemand is een violist van bijzondere kwaliteiten.
Die had Kees Kooper ook in Mozart’s Sonate K.V. 306 ruimschoots aangetoond: een voortreffelijke techniek en een voorname, jeugdige, maar geenszins onbeheerste muzikaliteit. Alleen al de programmasamenstelling bewees een uitzonderlijk goede smaak: want behalve genoemde werken vermelde het o.a. Pijper’s 2de Sonate en Bartók’s 1e Rhapsodie. Marjo Tal zorgde voor accurate, muzikale begeleidingen.
Het initiatief van N.V. Jenny Modellen, die dit concert organiseerde, kan niet genoeg worden gewaardeerd. Zij geeft hiermee jonge solisten een unieke kans om onder de allergunstigste omstandigheden op te treden. Bijzondere lof verdient zij, omdat men het niet voldoende vond slechts één keer iemand die kans te geven, maar ook nog een tweede maal, zoals met Kees Kooper, die vorig jaar dank zij dit Nederlands atelier voor couture zijn debuut kon maken.
LEX VAN DELDEN