(Van onze muziekredacteur)
Na Boult’s rustige directie, nu een repetitie mee te maken van Paul Hindemith, die deze week de abonnementsconcerten dirigeert: het is wel een bijzonder sterk contrast. Want het dirigeren van deze Duitse, reeds jaren in Amerika levende componist, is gekenmerkt door heftige gebaren. Energiek en kwiek komt hij het trappetje af, in pullover gekleed, neemt plaats voor het orkest, de korte dirigeerstok in de hand. Een sterke, gedrongen figuur, Hindemith, kort en kernachtig zijn z’n snel gegeven aanwijzingen. Krachtig zwaait de arm omhoog, “Vom Anfang”, zegt hij en daar klinkt weer de “Mittelsatz” uit zijn symphonie. Heftig gebarend stopt hij. “Dieja-dieja-dieja-dieja-dieja-dieja-diejáa! Die letzte Note! Ganz genau”. En de tweede maal blazen de hoorns “ganz genau” een accent op die “dáa”.
“Crescendo hier: aaaááh!” Dan volgt een lyrischer passage en Hindemith wiegt er beweeglijk bij heen en weer; de hobo volgt dit wiegen en Hindemith schijnt tevreden.